نمایندگی ایزوگام در کرج

ارائه دهنده خدمات نصب و تعمیر ایزوگام عایق رطوبتی در کرج

نمایندگی ایزوگام در کرج

ارائه دهنده خدمات نصب و تعمیر ایزوگام عایق رطوبتی در کرج

درباره قیرگونی ساختمانی بیشتر اطلاعات کسب کنیم

بیایید درباره قیرگونی ساختمانی بیشتر اطلاعات کسب کنیم. اینکه قیرگونی اصلا به چه معناست و چه کاربرید دارد؟ چرا در ساخت ساختمان از آن استفاده می شود و عدم اجرای آن چه عواقبی دارد؟ با ما همراه باشید.

  

یکی از روش های قدیمی عایق کاری ساختمان ها ، قیرگونی است. از قیرگونی برای عایق کاری قسمت های مختلف ساختمان از جمله پی سازی، پای ستون های فلزی، سرویس های بهداشتی، حمام، آشپزخانه و پشت بام استفاده می شود. برای انجام عملیات قیرگونی ساختمان نیاز به قیر و گونی هست. در این کار گونی در میان لایه های قیر قرار داده می شود که باعث دوام و انسجام قیرگونی می شود. این روش عایق کاری مزایایی از جمله آسانی اجرا، ارزان تر بودن، در دسترس بودن و همچنین مناسب بودن اجرای آن برای قسمت ها و فضاهای کوچک دارد. اجرای قیرگونی در کرج همانند دیگر کلان شهرها توسط شرکت های مختلفی انجام می شود که نیاز است در پیدا کردن یک شرکت معتبر برای عملیات قیرگونی تحقیق و بررسی کامل صورت گیرد. در ادامه مقاله به بررسی و شرح موضوع قیرگونی ساختمان پرداخته ایم.

قیرگونی ساختمان

قیرگونی ساختمان

قیرگونی چیست؟

قیرگونی در واقع نوعی از روش های عایق کاری قسمت های مختلف ساختمان است که برای اجرای این روش به مصالحی از جمله قیر و گونی نیاز است. برای تثبیت و صاف کردن سطح قیر از گونی استفاده می شود. قیرگونی ساختمان به دو روش تک لایه یا دو لایه انجام می شود. لایه های قیرگونی نباید ضخامتی بیش از ۲ تا ۳ سانتی متر داشته باشد. همچنین سازه ای که روی آن عملیات قیرگونی انجام می شود، باید توانایی تحمل آن را داشته باشد. اگر روی سطح آهکی یا شفته شده، قیرگونی انجام شود باعث فاسد شدن و از بین رفتن این عایق می شود. از این رو لازم بهتر است از ملات ماسه و سیمان برای زیرسازی سطح زیر قیرگونی استفاده شود.

کاربردهای قیرگونی ساختمان

عایق کاری به روش قیرگونی کاربردهای مختلفی دارد  و تنها به یک قسمت از ساختمان محدود نمی شود. در زیر به انواع کاربردهای قیرگونی  برای عایق کاری قسمت های مختلف ساختمان اشاره شده است:

  • پی سازی و فوندانسیون ساختمان
  • سقف و پشت بام ساختمان
  • دیوارهای ساختمان
  • سرویس بهداشتی و حمام
  • دیوار و کف آشپزخانه
  • کف پاسیو
  • کف پارکینگ
  • تراس و بالکن

مزایا و معایب قیرگونی ساختمان

در این قسمت به بررسی مزایا و معایب قیرگونی پرداخته ایم. با دانستن مزایا متوجه خواهید شد که چرا این روش با وجود قدمت زیاد همچنان از آن استفاده می شود و نیز معایبی که انجام این روش را با محدودیت روبرو می کند.

مزایا

  • کم تر بودن هزینه اجرای این روش
  • قیرگونی برای استفاده در سطوحی که دچار ناهمواری از قبیل برجستگی و فرورفتگی هستند و نیز در آن ها نقاط کور وجود دارد، در مقایسه با دیگر روش های عایق کاری مناسب تر است. دلیل آن هم در روان بودن قیر مایع است که به همه نقاط سطح مورد نظر پخش شده و تمام آن ها را می پوشاند.
  • به علت آن که قیر خاصیت مایع و روان بودن دارد، با کشیدن قیر روی تمام نقاط می توان مطمئن شد تمام درزها و منافذ پوشیده و مسدود شده است.
  • در صورتی که عایق کاری با قیر دچار خرابی و آسیب شود، تعمیر و ترمیم آن در مقایسه با سایر روش ها به مراتب راحت تر است.
مزایا و معایب قیرگونی ساختمان

مزایا و معایب قیرگونی ساختمان

معایب

  • آزاردهنده بودن بوی قیر داغ و مذاب
  • آلوده کردن هوا و محیط زیست به علت حرارت دادن قیر برای ذوب و آماده شدن آن.
  • عایق های قیرگونی شده، امکان پوسیدگی در طول زمان دارد.
  • آسیب پذیر بودن سطح قیرگونی شده در برابر مواد شیمیایی، حرارت و فشار.
  • امکان پاره شدن سطح قیرگونی شده به علت نشست احتمالی ساختمان.
  • کم تر بودن عمر مفید آن در مقایسه با ایزوگام
  • سنگین تر بودن وزن قیرگونی نسبت به ایزوگام
  • چنانچه روی سطح قیرگونی شده پشت بام، لایه ای از آسفالت کشیده نشود، امکان راه رفتن روی آن وجود ندارد.
  • عدم برخورداری از مهر استاندارد، به طوری که کیفیت عملیات قیرگونی به مهارت و تخصص قیرکار بستگی دارد.

قیر چیست؟

قیر ماده ای چسبنده است که رنگ سیاه متمایل به قهوه ای دارد. این ماده از ترکیب هیدروکربن های آلی با ترکیبات پیچیده شیمیایی تشکیل می شود. قیرهایی که برای عایق کاری قسمت های مختلف ساختمان از آن استفاده می شود از نوع قیر خالص هستند. این نوع قیر در طی فرایند پالایش نفت خام استحصال می شود و معمولا به شکل بشکه هایی ۱۷۰ تا ۲۰۰ کیلویی در بازار عرضه و به فروش می رسد.

انواع قیرهای مورد استفاده برای عایق کاری

قیرهایی که برای عایق کاری قسمت های مختلف ساختمان استفاده می شود با توجه به درجه نفوذپذیری مختلف به دو نوع تقسیم می شود که در زیر به آن ها اشاره شده است:

  • قیرهایی با درجه سفتی ۶۰ ₓ ۷۰: این نوع قیرها برای استفاده در مناطق سردسیر و معتدل مناسب تر است. چنین قیرهایی برا قیرگونی سطوحی استفاده می شود که مستقیما در معرض تابش نور خورشید نیستند.
  • قیرهایی با درجه سفتی ۹۰ₓ۱۵ یا ۸۵ₓ۲۵: این نوع قیرها برای عایق کاری سطوحی استفاده می شود که در معرض هوای سرد و نیز تایش مستقیم نور خورشید هستند. انتخاب چنین قیرهایی به مصالح موجود و نیز تجربه افرادی که عملیات قیرکاری را انجام می دهند، بستگی دارد و از این نظر متفاوت است.
اجرای عملیات قیرگونی

اجرای عملیات قیرگونی

مراحل اجرای عملیات قیرگونی ساختمان

عایق کاری به روش قیرگونی شامل مراحلی می شود که برای سطوح مختلف باید اجرا شود. این مراحل شامل موارد زیر می شود:

  • در ابتدا لازم است سطح مورد نظر زیرسازی و در صورت نیاز شیب بندی شود. از این رو بهتر است سطح مورد نظر با ملات سیمان کاملا پوشانده شود. این نکته را باید توجه کرد که سیمانی که روی این سطح کشیده شده است نباید دچار ترک خوردگی شود تا از این طریق قیرگونی باعث پوشش کامل سطح شده و تمامی درزها و منافذ مسدود شود.
  • در مرحله دوم برای این که قیر نرم و شل شود و بتوان از آن استفاده کرد، آن را روی مشعل حرارت می دهیم. سپس قیری که تا ۱۸۰ درجه سانتی گراد حرارت داده شده است روی سطح سیمانی چسبانده می شود. نکته مهم در این مرحله آن است که قیر داغ را باید روی تمام نقاط و قسمت های سطح سیمانی بکشیم. زیرا در غیر این صورت امکان نفوذ آب، مواد یا املاح دیگر به زیر سطح سیمانی و حتی درون ساختمان وجود دارد.
  • در مرحله سوم لازم است که قیری که روی سطح مورد نظر کشیده است، تثبیت شود. از این رو باید با یک گونی کنفی درجه یک روی قیر را پوشاند. ضروری است دقت کنید که گونی کشیده شده روی قیر دچار چین خوردگی، پارگی یا در رفتگی نشود.
  • در مرحله چهارم برای محکم کردن سطح عایق کاری شده لازم است لایه دیگری از قیر داغ شده روی آن کشیده شود. این لایه در واقع از ترکیب قیر نرم و سفت به دست آمده است و روی گونی ریخته شده و کشیده می شود. نکته بسیار در این مرحله آن است که باید دقت کرد که گونی پاره نشود و نیز قیر سطح گونی را به طور کامل پوشانده باشد. با انجام این مرحله می توان عایق کاری پشت بام را تقریبا تمام شده دانست.

لوازم مورد نیاز برای اجرای عملیات قیرگونی ساختمان

برای اجرای قیرگونی ساختمان، به وسایل مخصوصی نیاز است. این وسایل شامل موارد زیر می شود:

  • قیر: قیر یکی از لوازم مهم و اساسی برای انجام عملیات قیرگونی ساختمان به شمار می رود. در بازار قیرها هم به صورت بشکه و هم کارتنی به فروش می رسد. البته خود قیرها هم به دو شکل سفت و شل در بشکه ها و کارتن ها موجود است. البته باید گفت قیرهای پالایشگاهی در مقایسه با قیرهای صنعتی مرغوب تر و باکیفیت تر است.
  • گونی: کشیدن قیر به تنهایی روی سطح مورد نظر نمی تواند مقاومت و دوام زیادی در برابر رطوبت و سایر عوامل مخرب ساختمانی داشته باشد. از این رو باید به کمک الیافی که روی قیر کشیده می شود، دوام و استحکام قیر را بیشتر کرد. در عملیات قیرگونی ساختمان استفاده از گونی به عنوان الیاف بسیار رایج است. این قبیل گونی ها علاوه بر جذب رطوبت، باعث تثبیت و پایداری قیر در مدت زمان طولانی هم می شود.
  • تی و جارو: برای کشیدن روی سطح مورد نظر باید آن را حرارت زیادی داد تا به صورت مایع درآید. از این رو برای آن که این قیر مایع روی سطح پخش شود، به جاروی محکم و تی نیاز است.
  • وسیله حرارت دهنده: برای اجرای قیرگونی ساختمان، قیر باید به شکل مایع باشد. از این رو برای ذوب کردن قیر جامد به وسیله ای نیاز داریم که بتواند حرارت مورد نیاز را تولید کند.
  • لباس ایمنی: ایمنی و حفظ سلامت پرسنلی که عملیات قیرگونی را انجام می دهند از اهمیت بسیاری برخوردار است. زیرا در اجرای عملیات قیرگونی به طور مستقیم از قیر داغ و مذاب استفاده می شود که ضروری است نکات و اصول ایمنی رعایت شود تا سلامتی افرادی که این کار را انجام می دهند حفظ شود.
هزینه اجرای قیرگونی ساختمان

هزینه اجرای قیرگونی ساختمان

عوامل موثر بر تعیین هزینه اجرای قیرگونی ساختمان

هزینه اجرای عملیات قیرگونی ساختمان تابع عواملی است که توجه به این عوامل برای تخمین هزینه های آن ضروری است. در ادامه به بررسی هر یک از این عوامل پرداخته ایم:

  • اولین عامل تعداد لایه های ایجاد شده برای قیرگونی است. به طوری که هر چه تعداد لایه ها بیشتر باشد، به میزان بیشتری از قیر و گونی نیاز است.
  • متراژ سطح مورد هر چه بیشتر باشد، مسلما هزینه عملیات قیرگونی ساختمان هم بیشتر می شود. زیرا قیرکار باید وقت و زحمت زیادی را صرف اجرای آن کند.
  • کیفیت قیر و گونی هم در تعیین هزینه های اجرا تاثیر دارد. به طوری که اگر از قیر و گونی های باکیفیت و مرغوب استفاده شود، هزینه بیشتری باید بابت خرید آن ها پرداخت که روی هزینه نهایی تاثیر زیادی دارد.
  • قسمتی از ساختمان که قصد قیرگونی آن را داریم هم روی هزینه های آن تاثیر دارد. برای مثال قیرگونی پشت بام ساختمان های چند طبقه از قیرگونی سطوحی همانند آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی دشوارتر بوده که هزینه بیشتری را هم باید پرداخت کرد.
  • چنانچه سطح مورد نظر نیاز به آماده سازی از قبیل تعمیر یا سیمان کاری داشته باشد و این کارها را اگر قیرکار انجام دهد، مسلما هزینه های جداگانه ای باید برای آن در نظر گرفت که روی هزینه های نهایی عملیات قیرگونی ساختمان تاثیر می گزارد.
  • هزینه های مربوط به ایاب و ذهاب پرسنل برای انجام قیرکاری و نیز حمل و نقل قیر و گونی و سایر مصالح مورد نیاز هم روی هزینه های نهایی اجرای قیرگونی تاثیر می گزارد.
  • عامل دیگر، تخصص، تجربه و مهارت قیرکار است. به طوری که هر چه قیرکار باتجربه تر، ماهرتر بوده و از تخصص بیشتری برخوردار باشد، هزینه ای که باید بابت قیرگونی ساختمان پرداخت شود، بیشتر می شود.
قیرگونی سقف و دیوار

قیرگونی سقف و دیوار

سقف آسفالت یا قیرگونی چند سال عمر می کند؟

وقتی روی یک سقف جدید سرمایه گذاری می کنید، انتظار دارید تا جایی که ممکن است از آن استفاده کنید. این به ویژه برای سقف آسفالت یا قیرگونی صادق است. با نصب صحیح، باید حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد از طول عمر سقف آسفالت را دریافت کنید. این بدان معناست که شما می توانید انتظار داشته باشید که حدود ۲۰ تا ۲۲ سال از آن استفاده کنید.

در این مقاله کوشش کردیم تا موضوع قیرگونی ساختمان را به صورت مشروح برای خوانندگان گرامی توضیح دهیم. چنانچه برایتان هزینه عایق کاری قسمت های مختلف ساختمان اهمیت دارد، اجرای قیرگونی در مقایسه با ایزوگام به صرفه تر است. از این رو اگر ساکن استان البرز و شهر کرج هستید و نیاز به خدمات قیرگونی ساختمان دارید، شرکت ایزوگام پلاس آمادگی دارد تا خدمات قیرگونی ساختمان را با کیفیتی بالا و قیمت بسیار مناسب به مشتریان گرامی ارائه دهد.

از قیرگونی برای عایق کاری استفاده می‌شود؛ و به منظور تثبیت قیر از گونی استفاده می‌شود. الیاف گونی نقش مسلح کننده قیر را دارند و قیر را در محل خود تثبیت می‌کنند. قیرگونی به دو شکل اجرا می‌شود یک لایه و دو لایه: یک لایه:ابتدا یک لایه قیر سپس یک لایه گونی و دوباره روی آن یک لایه قیر می‌ریزند. دو لایه:ابتدا یک لایه قیر سپس روی آن یک لایه گونی و دوباره یک لایه قیرو روی آن یک لایه گونی و در آخر یک لایه قیر می‌ریزند. توجه:ضخامت قیر گونی در حدود ۲تا ۳ سانتی‌متر است. آهک و شفته آهکی قیر را فاسد می‌کنند و نباید در زیر قیرگونی از این ملات استفاده شود و برای این کار ملات ماسه سیمان مناسب‌تر است.[۱]
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد